שיווק הוא עולם של למידה בלתי נגמרת

מקורות קריאה, פודקסטים וקורסים מומלצים

שיווק הוא נושא רחב, אפילו רחב מדי. ממושגים כמו SEO וPPC דרך יח״צ, קריאייטיב, משפך שיווקי, שיווק מוצר וניהול תוכן – יש כל כך הרבה נושאים בתוך ומסביב שאני בעצמי פעם בשבוע חושש שאני לא מדביק את הפער ולא יודע על ״הטרנד החם האחרון בעולם השיווק״. גם כשאני נמצא באיזשהו מחסום ביצוע – אני לרוב מחפש חומרי לימוד בתחום הנ״ל כדי לעורר את הזיכרון והחשק להמשיך.

עם זאת, העולם בד״כ מתקדם קדימה, ומומלץ מאוד שאנחנו נתקדם ביחד איתו. בין אם למי שרוצה להתחיל, למי שרוצה להשתפר בתחומי ידע קיימים, ולמי שפוזל/ת לתחום השיווק ורוצה לקבל טעימה ולהבין אם התחום באמת מעניין אותה/ו.

המקור מספר אחד שלי ללמידה הוא קודם כל גוגל. כשנושא מסויים מעניין אותי אני ישר הולך לגוגל, אפילו לא לChat GPT. אני הולך לגוגל כי אני רוצה לראות קודם כל מי הגופים המובילים והרלוונטיים לאותו תחום או אפילו להבין דרך ויקיפדיה על מה מדובר.

אבל כשאני רוצה להעמיק ולקחת את זה צעד קדימה לקורסים דיגיטליים יש שני מקומות עיקריים שאני משתמש בהם:

  • LinkedIn Learning – הכלי הזה מצויין ללמידה של הכל. מsoft skills דרך ניהול פרוייקטים ואפילו קורסים מלאים בעיצוב, שיווק, בניית אתרים, קמפיינים ממומנים – הכל. היתרון הגדול: את תעודות סיום הקורס ניתן לשדך ישירות לפרופיל הלינקדאין. 30 ימים ראשונים ניתנים בחינם כאשר עושים תכנית שנתית (67 ש״ח לחודש בהתחייבות ל12 חודשים) או תשלום חודש בחודשו (גם עם חודש ראשון בחינם) בתשלום של 132.99 ש״ח לחודש. בכל מקרה – זה VOD מדהים באיכותו של תכני לימוד בתשלום קבוע.
  • Udemy – יודמי הוקמה כבר ב2010 בטורקיה על ידי שלושה יזמים שראו צורך מוחשי בהנגשת תכני לימוד וירטואליים. מבחר הקורסים בה דומה מאוד למבחר הקורסים בלינקדאין, רק שפה ניתן לרכוש קורס יחיד ולא בהכרח לעשות מנוי חודשי. בנוסף, מעת לעת יש אצלם המון מבצעים ואפשר לפעמים לקנות קורסים במחירים מצחיקים של 50-80 ש״ח.
  • הסדנה הדיגיטלית של גוגל – כי למה לשלם על מה שאפשר לקבל בחינם? גוגל מציעה מספר קורסי מבוא וקורסים מלאים. חלק מהקורסים בסדנה הדיגיטלית מיועדים לבעלי עסקים קטנים וחלק ממש נותנים בסיס חזק להתחיל להכנס לעולמות השיווק. בנוסף גם ניתן למצוא קורסי soft skills, נטוורקינג ופרודוקטיביות. חלק מההסמכות בסדנה הדיגיטלית הן בתשלום, אך התוכן עצמו פתוח בחינם לכולם.ן.
  • MIT OpenCourseWare – ההזדמנות שלכן/ם להגיד שלמדתן/ם בMIT. 
  • HubSpot Academyהאבספוט היא מערכת CRM משומנת היטב, לארגון השיווק, המכירות, האופרציה ואפילו התמיכה. בעבר שמעתי שמועה שהם המציאו את תחום ה-Inbound Marketingֿ, יצירת תוכן בעל ערך שמעודד לקוחות פוטנציאליים להשתמש בשירות שלך. אני לא יודע אם השמועה נכונה, אבל לא אופתע אם כן – מכיוון שהאקדמיה של האבספוט מכילה קורסים בנושאים מגוונים בעולם השיווק והמכירות החל מיסודות השיווק הדיגיטלי וניהול תוכן וכלה ביצירת דוחות. הקאץ׳ – רוב רובו של התוכן נושק לשימוש בהאבספוט, אבל כפלטפורמה שהשימוש בה באקוסיסטם הטכנולוגי רק גדל משנה לשנה, זה תמיד יתרון להכיר את המערכת שאולי תשתמשו בה בעבודה הבאה שלכן/ם.
  • Coursera – פלטפורמה פופולרית מאוד, אך לטעמי יקרה מדי לעומת יודמי ולינקדאין. מצד שני, חלק נרחב מההסמכות שלהן מוכרות לאוניברסיטאות – כך שמי שמחפשים תעודה ״רשמית״ יכולים למצוא אותה פה.
  • YouTube – ערימות של תוכן בכל התחומים. רק לדעת מה לחפש – מצויין אפילו ללמידת גיטרה. למשל – הקורס הזה של כמעט 11 שעות ייתן לנו רקע בסיסי אך די מקיף בשיווק דיגיטלי 

מה שומעים ואיפה קוראים?

  • אני חושב שהפודקאסט הראשון ששמעתי שהוא Marketing Oriented היה ״עשר דקות על שיווק״ עם שרון חלבני״. אני אוהב שמתמצתים לי את התוכן ומתרכזים בעיקר, ושרון עושה זאת בצורה נהדרת כשהיא מארחת בכל פרק מומחית/מומחה אחרים מאימייל מרקטינג, אונבורדינג, SaaS, ועוד ועוד. מומלץ. קיים כמובן בספוטיפיי ואפל מיוזיק ואפילו באתר.
  • סטארטאפ פור סטארטאפ היא בעצם קהילת היזמים והיזמיות של מאנדיי. חוץ מאתר מדהים עם תוכן איכותי, הן מפעילות גם קהילת פייסבוק עם כמעט 25 אלף חברות וחברים, בלוג ווידאויים שהם מכוונים בעיקר ליזמות ולסטארטאפים בשלבים הראשונים וכמובן אירועים מוכוונים. בלינק הנ״ל תוכלו לבחור בשיווק (נושאים, צד ימין) ולסנן את כל התוכן הכתוב והמוקלט שרלוונטי לשיווק. ואם נרצה ללמוד יסודות במוצר, או לקבל השראה – האתר עשיר בתכנים איכותיים מממוחיות ומומחים בתחומם.
  • הבלוג של ניל פטאל – טרנדים, גרואות׳, SEO, וכל מה שקשור לשיווק דיגיטלי (ובעיקר SEO קידום אתרים) בבלוג של ניל פטאל.
  • Wix SEO Hub – וויקס כבר שנים משנים את הדרך בה אתרי אינטרנט נבנים ונראים ומנגישים את מה שעד לפני כמה שנים היה בלתי אפשרי לעשות ללא סוכנות – לקהל הרחב. אתר הלמידה שלהם על קידום אתרים מספק תוכן מדהים. אז אפשר לקרוא לזה Inbound Marketing?

בפוסט הנ״ל ריכזתי 11 אתרים שונים שיכולים לתת נחיתה רכה או דר נוחה וקלה להעשרה ולמידה של עולמות השיווק הדיגיטליים. הדרך הכי טובה להישאר רלוונטי בשוק העבודה היא פשוט לא להפסיק ללמוד אף פעם ויחד עם זאת תמיד לנסות דברים חדשים. אני תמיד מנסה לזכור שפיתוח אישי מתרחש כשאנחנו עושים דברים שאנחנו לא בהכרח מוסמכים אליהם, ובטח כשאנחנו עושים טעויות – ולומדים מהם.

רוצים להמליץ על מקורות לימוד נוספים? תגיבו פה או שבואו ונדבר על זה בלינקדאין שלי >>>